Neprofitni marketing

Za većinu ljudi nemoguće je da povežu reči neprofitni i marketing iz jednostavnog razloga što je osnovna uloga marketinga oduvek bila da stvara i uvećava profit. Samim tim profit je bila mera uspešnosti poslovanja i efikasnosti marketinške strategije i miksa.  Stvari su danas postavljene malo drugačije, tako da marketing ima mnogo veću ulogu i različite aspekte delovanja.

Neprofitni marketing proizvoda ili usluga je skup aktivnosti koje za krajnji cilj nemaju stvaranje novčanog profita. To ne znači da ove organizacije zbog toga ne moraju da vode računa o potrebama i željama svojih kupaca i korisnika usluga. Isto kao i profitne komercijalne organizacije, one imaju i svoju misiju i svoje ciljeve koji su pre svega u službi građana i društvene zajednice.

U neprofitne organizacije spadaju: naučne ustanove, muzeji, bolnice, amaterska sportska društva, državne škole, razne humanitarne organizacije, sindikati,  javna uprava, Crveni krst, dobrotvorna društva, neprofitne nevladine organizacije, udruženja građana i slično.

Da bi neprofitne organizacije mogle da ponude svoje usluge i pomognu onima zbog kojih postoje, da bi mogle da se povežu sa sličnim neprofitnim organizacijama, privuku volontere, i da, na kraju,  obezbede sredstva za poslovanje, potrebno je da primenjuju slične marketinške aktivnosti kao i profitne organizacije. Tu pre svega spadaju: PR (odnosi sa javnošću), internet marketing, organizacija različitih manifestacija radi prikupljanja novčanih sredstava, lobiranje, ispitivanje potreba korisnika i slično.

Osnovna svrha ovakvih marketinških aktivnosti u neprofitnoj organizaciji jeste da se javnost informiše o njenom radu, da se obezbede simpatije i podrška najšire društvene zajednice za njene aktivnosti, stvori prepoznatljiv imidž društveno odgovorne organizacije, i na kraju, stvore uslovi za sponzorske ugovore, donacije i ostale vrste pomoći.

Imajući u vidu da većina neprofitnih organizacija ima (ako ima) male budžete za marketinške aktivnosti, njihovo osnovno oruđe kada je u pitanju realizacija marketing miksa jeste web marketing. To podrazumeva obavezno postavljanje web sajta koji čini polaznu osnovu za  pružanje informacija i promociju poslovanja, komunikaciju sa ciljnom grupom koja je zainteresovana za rad organizacije, formiranje mailing liste na čije adrese bi se slao news letter i slično. Tu spada i postavljanje Facebook strane na kojoj bi prijatelji (fanovi) mogli da podrže i prate rad organizacije, kao i da učestvuju u različitim temama i forumima. I naravno Twitter, čija bi osnovna funkcija bila da se na njemu objavljuju najnovije vesti o radu organizacije i budućim događajima. Neophodno je i stalno prisustvo u medijima kroz efikasan PR (public relations) i saopštenja za štampu (press releases) koja se dostavljaju novinskim agencijama i predstavnicima medija povodom različitih aktivnosti organizacije.

Malobrojne neprofitne organizacije koje imaju respektibilnije budžete za marketinške aktivnosti mogu da koriste preostale elemente promocionog miksa obezbeđujući sebi veće prisustvo u medijima i prepoznatljivost široj javnosti.

Mnoge neprofitne organizacije nemaju stalno zaposlene ljude koji bi se bavili isključivo poslovima marketinga. Jedno od rešenja je i angažovanje spoljnih konsultanata – eksperata i agencija specijalizovanih za ovu oblast marketinga koji mogu da im pruže dragocenu pomoć i savet kako da na pravi način predstave svoje poslovanje i efikasno komuniciraju sa svojom ciljnom grupom.

Mnogi će se zapitati zašto je marketing potreban neprofitnim organizacijama kada njihov primarni cilj nije profit. Isto pitanje je postavio i Peter Drucker u svojoj knjizi: „Managing The Non-Profit Organization“. Odgovor je dobio od Philipa Kotlera:
„Neprofitne organizacije jedino primenom efikasnog marketinga mogu uskladiti potrebe i želje javnosti i društvene zajednice sa svojom misijom i ciljevima. Onim neprofitnim organizacijama koje nemaju marketing, ili ga imaju tek u tragovima, biće potrebno pet do deset godina da uspostave efikasan marketinški program i dostignu zadate ciljeve.“

O Ilija Trbovic

Business Solutions & Management Consulting Services
Ovaj unos je objavljen pod Marketing, Menadžment i označen sa , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s