Marketing i njegova uloga u vreme ekonomske krize

U situaciji kada ekonomska kriza ne posustaje, većina kompanija pribegava optimizaciji i racionalnijoj potrošnji kada su u pitanju marketinške aktivnosti. Mnoge kompanije su čak pribegle drastičnom smanjenju budžeta za ove aktivnosti, a samo mali broj je zadržao isti nivo aktivnosti. Koje su najčešće greške menadžmenta i na koji način je moguće prevazići ih i u ovako teškim uslovima čak i unaprediti poslovanje.

Kao prvo, potrebno je da još jednom preispitate svoje ciljeve, kritičnije nego ikad analizirate kako se troše pare namenjene za marketinške aktivnosti i na koji način će potrošene pare omogućiti najveći ROI (Return on Investment). Treba da znate da ukoliko smanjite budžet za marketing rizikujete da izgubite svoj udeo na tržištu, koji ćete sa prestankom krize jako teško povratiti. Za početak, treba da razmislite o uštedi u troškovima i da ponovo preispitate cenovnu strategiju.

To ne znači da treba odmah da smanjite prodajne cene svojih proizvoda i usluga. Niže cene vas mogu dovesti u velike probleme. Najveće kompanije pribegavaju drugim rešenjima u vidu alternativnih proizvoda i usluga koje su po sadržaju, kvalitetu i pre svega ceni primerenije i prihvatljivije kupcima u vreme ekonomske krize. To će samo pojačati lojalnost kupaca i uticati na svest da vodite računa o njima i njihovim smanjenim kućnim budžetima.

Takođe morate voditi računa o tome kako se vaši kupci ponašaju u vreme ekonomske krize. Primetićete da oni manje troše, kupuju jeftinije brendove i odlažu kupovinu kada su u pitanju veći novčani iznosi. Zbog toga treba da budete više orijentisani na zadržavanje  postojećih kupaca  i lojalnosti prema brendu nego na pronalaženje novih kupaca. I nipošto ne smete prestati da komunicirate sa njima.

Tu dolazimo do veoma važnih segmenata marketinga koje mnogi menadžeri prosto zaborave kada dođu teška vremena.  Prvi je Database Marketing ili marketing pomoću baze podataka. To je tehnika sakupljanja svih dostupnih informacija o prethodnim i potencijalnim  kupcima koje mogu biti značajne za marketere. Potrebno je da odmah tu bazu dovedete u red, ili da je ažurirate.

Zatim sledi CRM (Customer Relationship Management), to jest upravljanje odnosima sa klijentima. Prema istraživanju koje je sprovedeno 2006. godine u EU došlo se do podatka da kompanije koje nemaju razvijen CRM izgube i do 50% svojih klijenata svakih pet godina!

Prema Harvard Business Review, kompanije koje su se oglašavale tokom recesija beležile su rast prodaje. Takođe, prema McGraw-Hill, kompanije koje su uvećale budžete namenjene promotivnim aktivnostima tokom recesije 1981. godine ostavile su iza sebe konkurenciju u naredne tri godine. Ne treba iz ovoga izvući pogrešne zaključke i odmah uvećati budžete. To pre svega znači da treba da budete oprezniji nego ikada u smislu na koji način i gde trošite svoj teško zarađeni novac kada su u pitanju marketinške aktivnosti. Ovo je trenutak kada većina kompanija pribegava smanjenju budžeta za marketing , što ih čini manje prisutnim na tržištu kada su u pitanju mediji i ostale promotivne aktivnosti. Na taj način ostavljaju prostor  svojim konkurentima ne samo da povećaju svoj SOV (share of voice) već i udeo na tržištu. Zato, ako imate mogućnosti, nikako ne smanjujte svoj budžet za marketing. Prepustite to vašoj konkurenciji.

Umesto toga ponovo preispitajte svoju marketinšku strategiju.  Nemojte da trošite novac u pogrešnim medijima i šaljete svoju poruku pogrešnom auditorijumu. Nemojte ni da izmišljate toplu vodu kada su to već drugi uradili. Da, ako to još niste čuli, Internet marketing je definitivno postao najubojitije oružje marketera u vreme recesije. I zato, budite tamo gde su i svi vaši konkurenti i klijenti.
To ne znači da su klasični mediji passé. Više nego ikada potrebno je da budete dosledni u primeni koncepta integrisanog marketinga sa svim alatima marketinškog komuniciranja radi stvaranja sinergije i postizanja većeg uticaja na kupce uz optimizaciju troškova. To podrazumeva i stalno prisustvo u medijima kroz efikasan PR program i strategiju.

I uvek imajte na umu da sve što radite ne sme da bude na uštrb kvaliteta. Vaši dugogodišnji kupci vam to neće oprostiti.

O Ilija Trbovic

Business Solutions & Management Consulting Services
Ovaj unos je objavljen pod Konsalting, Marketing, Menadžment, Strategija i označen sa , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

Jedno reagovanje na Marketing i njegova uloga u vreme ekonomske krize

  1. Dragana kaže:

    Super je tekst!!!

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s