Najpopularniji koncepti menadžmenta u 2010. godini


Na kraju svake godine jedan od napopularnijih sajtova u svetu 12manage koji   se bavi pre svega temama o menadžmentu, radi istraživanje o najprimenjivijim i najpopularnijim tehnikama menadžmenta u svetu u 2010. godini. Na pitanje koji menadžerski pristup su najčešče primenjivali u prošloj godini odgovarali su senior menadžeri i konsultanti širom sveta uključujući i autora ovog teksta. Kao rezultat ovog istraživanja, pred vama je top lista najpopularnijih  koncepata menadžmenta u 2010. godini.

Svrha ovog istraživanja jeste da se dobije objektivan uvid u trenutne trendove i način na koji menadžeri razmišljaju. Treba uzeti u obzir da su u istraživanju učestvovali i menadžeri iz zemalja koje nisu bile pogođene ekonomskom krizom, što objašnjava status quo kada je reč o nekim pristupima u menadžmentu.

Sledi lista sa kratkim opisom:

Najpopularniji koncepti menadžmenta u 2010. godini (2009. godina)

1. 14 načela menadžmenta, Fajol (1) – Reč je o sledećim načelima koje je razradio otac modernog menadžmenta Henri Fajol (1841-1925): Podela rada, autoritet, disciplina, jedinstvo zapovedanja, jedinstvo upravljanja (usmeravanja), podređivanje pojedinačnih interesa opštim, nagrađivanje, centralizacija, linija autoriteta – hijerarhija, red, jednakost, stabilnost i trajnost zaposlenih, inicijativa, espirit de corps (duh zajedništva – timski duh)

2. Five forces – model analize konkurentskih sila, Porter (2) – Pet konkurentskih sila su: rivalstvo, snaga pogađanja i pregovaranja kupaca, snaga pogađanja snabdevača, pretnja pojave novih konkurenata i pretnja pojave supstituta proizvoda ili usluga

3. Mapiranje uma, Buzan (3) – popularna tehinka koja se zasniva na vizuelnom predstavljanju ideja i njihovom povezivanju.

4. SWOT analiza (4) – Predstavlja tehinku koja se najčešće primenjuje za preispitivanje strategije i pozicioniranja kompanije. Pomoću nje se identifikuju interni i eksterni faktori: Snage (Strengths), Slabosti (Weaknesses), Šanse (Opportunities) i Opasnosti (Threats)

5.  Break-even analiza (10) – Analiza prelomne tačke odnosno analiza fiksnih i varijabilnih troškova i prodaje sa ciljem da se utvrdi proizvodni nivo – tačka rentabiliteta.

6. Valu chain, Porter (7) – Model koji pomaže da se analiziraju aktivnosti kroz koje kompanije mogu da stvore vrednost i konkurentnu prednost na tržištu

7. Marketing miks, Mekarti (5) – 4P za proizvode (Product, Price, Place, Promotion) i 7P (4P + People, Process, Physical evidence) za usluge.

8. Organizaciona šema (-) – Predstavlja formalnu strukturu kompanije iz koje se jasno vidi podela rada, hijerarhija, odnosi i funkcije.

9. BCG Matrix (6) – Portfolio matrica koju je napravila Boston Consulting Group i koja je bazirana na životnom ciklusu proizvoda. Sastoji se od dve dimenzije, udela na tržištu i atraktivnosti, rasta tržišta. Četiri segmenta ove matrice su: Stars, Cash cows, Dogs i Question marks.

10. Competitive advantage, Porter (8) – Porter predlaže tri osnovne konkurentske strategije: Vođstvo u troškovima (Cost Leadership), Diferencijacija (Differentiation) i Fokusiranje (Focus).

Ovo istraživanje je posebno značajno jer se dešava u godini kada su ekonomije mnogih zemalja u svetu prolazile kroz ekonomsku krizu. I pored toga, većinu menadžmentskih pristupa koji se nalaze na ovoj listi (9 od 10) nalazimo i u istovetnom istraživanju za 2009. godinu, što nam govori da menadžeri nisu bili spremni na velike promene u radu i načinu razmišljanja. Jedini novitet na ovoj listi je organizaciona šema, što nam ukazuje da je upravo ta oblast bila predmet najčešćih promena u mnogim kompanijama. S pravom, jer način na koji je postavljena organizaciona šema ima veliki uticaj na celokupnu poslovnu strategiju preduzeća, marketing, način donošenja odluka, komunikaciju, razvoj i ostalo.

 

O Ilija Trbovic

Business Solutions & Management Consulting Services
Ovaj unos je objavljen pod Marketing, Menadžment i označen sa , , , , , , , , , , , , . Zabeležite stalnu vezu.

5 reagovanja na Najpopularniji koncepti menadžmenta u 2010. godini

  1. dr Dejan Djordjevic kaže:

    Jedan od najznačajnijih problema savremenog menadžmenta jeste primena novih metoda i tehnika u funkciji unapređenja poslovne izvrsnosti. Ključno pitanje, koje postavljaju mnogi teoretičari menadžmenta jeste da li nam je potreban novi model menadžmenta? Odgovor je komplekasn, ali se svodi na činjenicu da se primenom zastarelih metoda i tehnika menadžmenta ne može dugoroćno održati konkurentska prednost, pogotovo u postkriznom periodu. Kotler je u svojim novim razmišljanjima, objavljenim u delu Upravljački sistem haotika, naglasio da primena standardnih analitičkih menadžment alata ne funkcioniše na zadovoljavajući način u doba svetske ekonomske krize. Nova tržišna realnost zahteva nove metode i tehnike menadžmenta. Krajnji cilj jeste zadovoljiti sve zahtevnijeg potrošača, a osnovni način za to jeste pružiti inovirani proizvod po povoljnoj ceni, uz standardizovani nivo kvaliteta. Što se tiće domaćih preduzeća, ona teško da primenjuju neke od navedenih menadžment tehnika, a o novim metodama i tehnikama menadžmenta se i ne razmišlja. Problem se nalazi u neadekvatnoj upotrebi znanja – domaći rukovodioci moraju da inoviraju svoje znanje u skladu sa zahtevima svetskog tržišta. Znanje je osnovni resurs savremene ekonomije, a inovacija je osnovni alat savremenog menadžera. Inovacija nije samo tehnička inovacija, već je pre svega menadžment inovacija.

  2. mr Ljiljana Djordjevic kaže:

    Na osnovu višegodišnje saradnje sa predstavnicima domaćih preduzeća stekla sam utisak da se savremene metode i tehnike upravljanja slabo primenjuju. Ono što realno primenjuju su različiti oblici godišnjih planiranja i implementacija međunarodnih standarda u oblasti sistema menadžmenta kvalitetom i sisitema upravljanja zaštitom životne sredine. Navedeno se odnosi uglavnom na velika preduzeća i eventualno, na finansijski sposobnija preduzeća srednje veličine.

  3. vlada kaže:

    Zanimljiv i odličan tekst. Bravo!

  4. Jako koristan tekst. Drago mi je što sam naišla na Vaš blog. Nadam se da u budućnosti možemo da očekujemo još odličnih tekstova.
    Inače, rečnik menadžmenta koji preporučujete je odlično štivo.🙂

  5. Dragana kaže:

    Odlican tekst!!

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s